Międzynarodowy skrót ABS pochodzi od słów Anti Blocking System. Łatwo więc zorientować się, że zadaniem ABS jest uniemożliwienie zablokowania kół, co ma miejsce w trakcie hamowania pojazdu. Układ ABS pojawił się na rynku w 1978 roku i był wówczas nowością w najdroższych modelach BMW i Mercedesa. Szybko się rozpowszechnił także wśród aut ciężarowych, dziś natomiast stanowi obowiązkowe wyposażenie każdego samochodu osobowego. Typowy układ ABS składa się z czujników prędkości obrotowej koła i zaworów regulujących ciśnienie płynu hamulcowego w obwodzie podczas hamowania, elementy te występują oddzielnie dla każdego koła. Układem tym steruje i rejestruje go tzw. centralka. Zasada działania ABS to bieżący pomiar prędkości obrotowej kół. Gdy rozpoczyna się hamowanie, elektroniczny system monitoruje sytuację i szybko wychwytuje moment, gdy koło zostanie zblokowane i straci przyczepność. Gdy do tego dojdzie ABS natychmiast zmniejszy siłę hamowania odblokowując koło. Do takich zdarzeń dochodzi najczęściej na śliskiej nawierzchni, gdyż stawia ona mniejszy opór i hamulcom łatwiej całkowicie je zatrzymać. Dzięki systemowi ABS mamy możliwość manewrowania podczas poślizgu i zachowujemy kontrolę nad autem w trakcie hamowania. W starszych autach, które nie posiadają ABS, podczas ostrego hamowania i blokowania kół, kierowca traci możliwość wpływania na tor jazdy samochodu.. W zależności od tego w jaki sposób opona styka się podłożem, auto może pojechać prosto, ściągnąć w lewo lub w prawo lub nawet zacząć się obracać. Jeśli w swoim aucie nie posiadacie ABS, możecie zastąpić jego pracę hamowaniem pulsacyjnym, które polega na odpuszczaniu hamulca a potem na dociskaniu go z jak największą częstotliwością. Jeśli jednak posiadacie system ABS, powinniście hamować zdecydowanie i ciągle. Gdy system włączy się, usłyszycie dźwięk podobny do dźwięku uderzania młotkiem w koło, poczujecie też pulsowanie pod pedałem hamulca. Nieraz jest ono tak silne, że stawia zdecydowany opór. W żadnym wypadku nie należy wtedy odpuszczać hamulca, ponieważ auto nie zatrzyma się.


O oleju silnikowym...

Olej stanowi zabezpieczenie dla jednostki napędowej każdego pojazdu. Odpowiada on za ...

Zobacz więcej

Ogrzewanie postojowe

Przyjemnie byłoby wsiąść w mroźny poranek do nagrzanego auta, prawda? Dzięki ogrz ...

Zobacz więcej

ABS, co to i jak działa...

Międzynarodowy skrót ABS pochodzi od słów Anti Blocking System. Łatwo więc zorien ...

Zobacz więcej