Olej stanowi zabezpieczenie dla jednostki napędowej każdego pojazdu. Odpowiada on za odpowiednie smarowanie silnika, jego oczyszczanie i chłodzenie. Aby swoje zadania spełniał jak najlepiej, musi być dostosowany i dobrze dobrany do naszego samochodu. Wg podstawowej klasyfikacji, która opiera się na bazie z jakiej zostały wyprodukowane oleje, wyróżniamy oleje mineralne, syntetyczne i półsyntetyczne. Pierwsze z nich, czyli oleje mineralne są przeznaczone dla starszych samochodów, gdyż nie obciążają uszczelnień silnika. Niestety cechuje je też szybki spadek lepkości, wydajność i kłopoty z uruchomieniem silnika zimą. Na szczęście współczesne oleje mineralne są jakościowo znacznie lepsze w porównaniu ze swoimi poprzednikami. Oleje syntetyczne można uznać za jakościowo najlepsze. Znoszą duże obciążenia termiczne a mimo to mają stabilną lepkość. Wpływają na mniejsze zużycie części silnika oraz oporów tarcia. Są paliwooszczędne i nie odkładają się w postaci nagaru na wewnętrznych częściach silnika. Ze względu na liczne zalety, nad tą grupą olejów prowadzi się najwięcej prac mających na celu ich rozwój. Oleje półsyntetyczne stanowią swego rodzaju kompromis pomiędzy pozostałymi dwoma rodzajami. Zawierają ok 30% dodatku syntetycznego, dzięki któremu posiadają lepsze właściwości. Niestety w porównaniu do olejów syntetycznych mają gorszą odporność temperaturową, są też od nich tańsze. Istotna jest lepkość oleju. I tak np. lepkość opisana „10W-40” oznacza letnią lepkość oleju - 10, a zimową lepkość – 40. Im niższa jest „zimowa” liczba tym większą płynność zachowuje olej, co ma wpływ na uruchomienie silnika w zimne dni. Im wyższa jest „letnia” liczba tym gęstość oleju jest stabilniejsza w wyższych temperaturach. Olej silnikowy pracuje w trudnych warunkach. Zanieczyszczenia wewnątrz silnika reakcje fizyko-chemiczne, wysokie temperatury i ciśnienie sprawiają, że z czasem traci swoje właściwości. Z biegiem czasu olej robi się gęstszy, co może negatywnie wpłynąć na ciśnienie oleju w silniku. Efektem tego może być zatarcie układu korbowego oraz inne poważne uszkodzenia silnika.